Vâsla Albă 2016
Jurnal de bord ținut de către
Căpitanul Marian.
Prolog
Ideea expediției din acest
an a fost să navigăm pe un râu, așa cum a început ciclul Vâsla Albă. De data
asta am ales Someșul, estimarea noastră fiind că pe de o parte e accesibil,
fiind totuși un râu de câmpie și pe de altă parte e mai simplu din punct de
vedere logistic, expediția terminându-se direct la Satu Mare, orașul natal al
lui Marian.
Ca în fiecare an am încercat
să aducem un mus iar anul ăsta urma să fie cu totul special pentru Marian,
fiind vorba de tatăl lui, Ionel. Din punct de vedere strict al marinăriei,
Ionel a făcut armata la Marină (2 ani și 3 luni) așa că titlul de mus se referă
în acest caz strict la expedițiile Vâsla Albă.
În perioada menționată Someșul
a avut un nivel ridicat așa încât, în urma consultării cu cei care ne-au
închiriat caiacele am hotărât să începem aventura de la Năsăud și nu de la Dej așa
cum planificasem inițial. Asta în ciuda faptului că ne aștepta o trecere peste
un baraj.
Din punct de vedere
logistic, am început să resimțim lipsa caiacelor proprii, în sensul că am luat
caiacele de la Târgu Mureș (http://www.whitewater.ro/), le-am dus la Năsăud
urmând, evident, returnarea lor tot la Târgu Mureș. Acest lucru ne-a complicat viața
dar nu prea am avut de ales.
În seara zile de 23 mai am
ajuns la Năsăud cu tot cu caiace și ne-am cazat în așteptarea aventurii de a
doua zi.
Plimbarea de seară a fost pe
malul Someșului în încercarea de a estima provocările ce urmau.
24 mai - Marți
Am dus caiacele la râu, am
pregătit caiacele și ne-am lansat pe rând.
Sabina, Ionel, Foghiş iar la
urmă – Marian. Primii trei au trecut fără probleme peste primul obstacol, un
prag.
Marian în schimb, s-a
răsturnat. Aici trebuie să subliniem lipsa de experiență pe un râu rapid,
Marian nu trebuia să ajungă să treacă pragul de-a latul. Odată răsturnat, a
urmat lupta cu apa. Marian era direct sub caiacul plin de apă, nici în ziua de
azi nu știe exact cum a ieșit de sub el. Apa avea o forță teribilă, caiacul
avea vreo 200 kg... Așa se poate omul îneca în apă până la genunchi.
Odată ieșit de sub caiac, a
încercat stabilizarea lui, respectiv punerea pe apă. Inițial a reuşit să urce
la loc deşi caiacul era plin de apă, sperând că poate îi ajunge pe ceilalţi din
urmă să primească ajutor. Un caiac plin însă nu se poate manevra aşa că a urmat
inevitabil a doua răsturnare. În lupta cu caiacul greu, în apă rapidă (şi rece)
şi-a dat seama că nu prea are sorţi de izbândă dacă ţine caiacul de-a latul
proptit într-un picior. O soluţie mai bună e să pună caiacul de-a lungul
curgerii apei, lucru care a uşurat considerabil manevrarea. A tras la mal, a
golit apa (un caiac atât de greu se goleşte numai prin răsturnare) şi apoi s-a
relansat.
Ceilalţi membri ai
echipajului aşteptau (deja îngrijoraţi) venirea lui Marian. Bănuiau doar că s-a
răsturnat, presupunere întărită şi de faptul că li s-a părut că au auzit un
fluierat (disperat?).
În fine, pornim din nou la
drum şi parcurgem în viteză cam 2 kilometri. Apa Someşului era foarte rapidă,
eram tot timpul în priză, trebuia să fim tot timpul în alertă.
Marian observă că musul
Ionel s-a răsturnat şi el, era în apă până la piept şi se lupta cu apele să
ajungă la caiac. A strigat că nu poate ajunge caiacul din urmă, moment în care
Marian a sărit afară din caiacul lui şi i-a spus să lase caiacul să alunece la
vale iar Ionel să vină la el. Foghiş a primit imediat sarcina să recupereze
caiacul care plutea în derivă, sarcină începlinită cu succes. Foghiş a reuşit
să oprească caiacul şi să-l aducă la mal în timp ce Marian şi Ionel ieşeau şi
ei. Aici a fost un moment de cumpănă. Ionel avea răni vizibile la picioare
(zgârieturi superficiale la nivelul tibiei) de la pietre. Deja doi membri s-au
răsturnat şi abia plecasem. Marian a pierdut aparatul foto şi pălăria (cea care
îl însoţise în expediţii începând din 2008). Era momentul să luăm o decizie. Am
hotărât că Someşul la Năsăud ne cam depăşeşte din punct de vedere al
experienţei şi că poate ar trebui să continuăm aventura de la Dej.
Aici a urmat o aşteptare de
vreo 3 ore în total, timp în care Marian a căutat un loc bun de acostare
accesibil cu maşina, deplasările de pe un mal pe altul ocolind distanţe mari.
Motivul pentru care nu a trecu Someşul prin apă a fost cheia de la maşină
aflată în buzunarul pantalonilor L.
Una peste alta, am urcat în
maşină şi am pornit spre Dej.
La Dej ne-a întâmpinat o
ploaie torenţială, am verificat vremea şi ne-am consultat cu 4-5 persoane care
au verificat prognoza meteo. Verdictul a fost clar: furtuni în următoarele 3
zile în zona unde urma să navigăm. Punând peste toate astea a doua accidentare
a lui Ionel (capul spart, în parcare, fără legătură cu Someşul), am decis că e
mai bine să ne întoarcem la Târgu Mureş să predăm caiacele.
Ne-am recunoscut înfrângerea
şi aşa s-a încheiat Vâsla Albă 2016.
Spre seară am predat
caiacele, am mâncat bine şi apoi ne-am dus la culcare.
Epilog
Expediția 2016 a fost fără
îndoială un eșec. Principala cauză a fost alegerea greșită a locului de start
care a avut consecințe răsturnări, întârzieri, accidentări și în final
abandonul. Vina este în totalitate a Căpitanului Marian, nimeni nu poate
contesta acest adevăr. Echipajul nu a avut experiența necesară abordării Someșului
şi nu avea ce căuta la Năsăud.
Sperăm că viitoarele expediții
vor fi mai bine organizate.
salut, de ce s-a intrerupt in 2016? mai veniti in Delta Dunarii?
RăspundețiȘtergere